10 tips om uw werkomgeving te verbeteren

Published on Sep 10, 2008

Freelancers en mensen die vanuit hun thuiskantoor werken hebben er alle baat bij om hun werkruimte zo goed mogelijk af te stellen naar hun persoonlijke voorkeuren. Een nette, aantrekkelijke werkplek, waar je graag werkt zal je productiviteit aanzienlijk doen verhogen.

Wanneer ik opsta, heb ik al meteen zin om mijn mails te lezen, mijn nieuwslezer erbij te halen en een uurtje te surfen naar nieuwigheden in de webdesignwereld. Daarna ben ik weer klaar om in actie te schieten voor mijn klanten. Hieronder volgen tien persoonlijke tips die mijn eigen werkomgeving aantrekkelijker en productiever hebben gemaakt.

1. Maak uw werktafel clutter-free

Rommel op een werkblad of bureautafel oog niet alleen slordig, het eist ook continu je aandacht op. Er liggen bijvoorbeeld facturen of een horloge in de weg van je muis, waardoor je even de focus kwijtraakt van je werk in Photoshop.

Maak je werkblad van je bureau zo clean mogelijk en stop al je facturen en offertes in een lade of kaft (of beter nog: in een kaft en daarna in een lade of kast). Niet alleen oogt je bureel er een pak professioneler door, je zal snel merken dat je veel aangenamer en op minder tijd je taken kan afwerken.

2. Verberg je kabels of doe een poging

Ik ben absoluut geen fan van draadloze muisen en toetsenborden. De batterijen van die toestelletjes begeven het namelijk télkens als je net een deadline moet halen en waar zijn dan toch die reservebatterijen? Voor diegenen die toch opteren voor draadloze muizen en consoorten is er nog steeds geen oplossing voor stroomkabels en kabels van je beeldscherm. Bindt kabels aan elkaar of bevestig ze tegen je muur om spaghetti te vermijden. Schermafdruk van dit project

3. Koop een plant

Als freelancer ben je vaak je eigen collega in je bureau. Planten kunnen je werkruimte aanzienlijk opfleuren en aangenamer maken om in te werken. Bovendien heb je er vaak minder last van dan van echte collega's.

De zuurstof die ze produceren neem je er maar lekker bij. Het enige dat freelancers al eens willen vergeten is dat die planten wel water nodig hebben. Een cactus kan hier een tussenoplossing bieden ;-). De GoodBytes cactus

4. Breng kleur in je bureel

Maak je werkomgeving in één klap een pak levendiger door kleurelementen toe te voegen of door een leuke poster of schilderij op te hangen. Zo kocht ik onlangs een rode boekenkast bij IKEA voor ongeveer 35 € en rode kussens voor op mijn geïmproviseerde sofa. Een tikkeltje duurder was een sfeerlamp die ik onlangs kocht om 's avonds de muur te kleuren in een tint naar keuze. Vooral 's avonds maakt dit het werken een stuk aangenamer. Schermafdruk van dit project

5. Plaats opbergruimte

Als je er de ruimte voor hebt kan je een heleboel papierwerk en rommel kwijtraken door een (extra) opbergkast te plaatsen in je werkruimte. Koop meteen iets kleurrijk en je hebt de vorige tip meteen ook meegenomen.

6. Optimaliseer je licht(inval)

Zijdelings licht is optimaal wanneer je langdurig naar een beeldscherm - of in mijn geval twee beeldschermen - kijkt. Licht dat van achter komt weerkaatst in je scherm en van licht dat frontaal op je afkomt krijg je hoofdpijn. Probeer zoveel mogelijk licht in je ruimte binnen te laten en plaats desnoods een spiegel om het licht te weerkaatsen. Een leuke sfeerlamp kan bovendien voor wat kleur op je muren zorgen.

7. Plaats een kalender/prikbord/whiteboard

Een prikbord zorgt ervoor dat je eenvoudig notities kan aanbrengen als je met een klant aan de telefoon hangt. Vaak ben je op dat moment net bezig met iets anders en let's face it, mannen kunnen geen 100 zaken tegelijk onthouden. Daarom kan een prikbord helpen om snel notities op te hangen. Eén blik op je bord zorgt er daarna weer voor dat je exact weet wat je nog moest doen. Zit die taak erop, dan promoveer je je papiertje naar de prullenmand en klaar is kees.

8. Verplaats je printer

Plaats je printer niet vlakbij je computer of bij je bureaustoel maar net uit je buurt. Dit verplicht je om even je ogen van je beeldscherm te halen en om even recht te staan wanneer je iets geprint hebt. Een gouden regel voor mensen die vaak aan een beeldscherm werken: plaats telefoon en andere zaken die je regelmatig gebruikt dichtbij en printers of fax die je minder vaak gebruikt verder weg.

9. Werk met aangenaam materiaal

Goed materiaal kan je werk veel leuker maken dan het al is. Zelf maak ik gebruik van een ergonomische muis, keyboard en bureaustoel omdat deze overbelasting van de spieren helpen tegen gaan. Schermafdruk van dit project

10. Volg je eigen instinct

Het spreekt voor zich dat de voorgaande tips puur persoonlijk zijn. Wat voor mij nuttig is, werkt misschien net contraproductief voor anderen. Zoek daarom je eigen weg in je bureau en maak er een omgeving van waarin je productiviteit en creativiteit optimaal gestimuleerd wordt. En laat natuurlijk je eigen tips hier weten aan ons!

No comments? But that’s like a Gin & Tonic without the ice?

I’ve removed the comments but you can shoot me a message on LinkedIn to keep the conversation going.