Een webdesigner inhuren: DO's en DONT's

Published on Jan 11, 2009

Iedereen kan websites maken

Zelf ken ik weinig of niets van auto’s en ik waag me er dan ook niet aan mijn wagen zelf te repareren wanneer er iets mis mee is. Maar, eerlijk is eerlijk: we hebben allemaal al eens vrienden die zogenaamd veel van auto’s kennen aan onze eigen wagen laten sleutelen om achteraf hardleers te ondervinden dat we toch beter naar een garagist waren gereden. Hetzelfde kunnen we zeggen over webontwerp.

Wenst u een professionele website te laten bouwen voor u of uw zaak, dan heeft u nood aan iemand die hier ervaring mee heeft, liefst veel ervaring. Het geld dat u investeert, of het nu in uw wagen of website is, moet toch lonen? Iedereen die informatie wil aanbieden, een zaak wil promoten of producten wil verkopen weet dat een website hem of haar daar enorm bij kan helpen. Dé voorwaarde hiervoor is natuurlijk dat u met een geschikte webontwikkelaar samenwerkt.

De keuze van een geschikte website-leverancier is tegenwoordig echter geen sinecure. Het aanbod is groot en het verschil in kwaliteit en prijs is zowaar nog groter. Hoe kan u dan weten welke webontwikkelaar zijn geld waard is?

De zoektocht begint

Ten eerste zegt een portfolio vaak heel veel over de webontwikkelaar die u eventueel zou willen inhuren. Als de portfolio van iemand niet tot in de puntjes is afgewerkt, hoe kan u dan verwachten dat deze persoon úw website tot in de kleinste details zal uitwerken?

Wanneer u op zoek gaat naar een geschikte webontwikkelaar, controleer dan ook altijd eerst of diens portfolio u aanspreekt. Ook taalgebruik kan hier veel zeggen over de persoon in kwestie. Wanneer de portfolio u niet aanspreekt of het taalgebruik onverzorgd is, maak u dan snel weer uit de voeten.

Freelancer of grote firma?

Wanneer u een aantal portfoliosites hebt geselecteerd zal u vaak de keuze moeten maken tussen een freelancer of een grote(re) firma. Hoewel een grote firma vaak een grote portfolio kan voorleggen of over veel expertise schijnt te beschikken is het niet altijd de beste keuze om mee in zee te gaan.

Grote firma’s hebben namelijk heel wat overheadkosten in vergelijking met freelancers die vanuit hun eigen huis of appartement kunnen werken. Grotere firma’s moeten hun personeel maandelijks betalen, huren dure bedrijfsgebouwen, hebben vaak een personeelsdienst, secretaressen, bedrijfswagens, enzovoort. Al die kosten moeten natuurlijk betaald worden. Freelancers die vaak alleen werken of samenwerken met andere freelancers zijn daarentegen vaak goedkoper (minder kosten weet u nog), sneller beschikbaar en heel vaak gemotiveerder.

Heeft u echter een zeer omvangrijk project in gedachten, dan kan het zijn dat een heel team uit een grotere firma de klus sneller kan klaren. Hier weegt u dus best af welke partij de beste keuze is voor uw specifiek project door bijvoorbeeld beide kandidaten te contacteren en te interviewen.

Passie

Of u nu voor een freelancer of een grotere firma kiest, zorg er steeds voor dat u een webontwikkelaar of -designer kiest die gepassioneerd is door wat hij of zij doet. Dit kan u merken aan verschillende zaken. Het meest voor de hand liggende is natuurlijk de online portfolio, maar ook een simpel gesprek over uw project kan de interesse en passie van een kandidaat verduidelijken. Indien de persoonlijkheid en professionele aanpak van de designer of firma in kwestie bij u en uw zaak past, dan zorgt dit ongetwijfeld voor een vertrouwensband die doorslaggevend kan zijn voor het welslagen van uw project.

Referenties

Vaak loont het om bedrijven of klanten te contacteren waarvan u weet dat ze met uw webontwikkelaar in spé hebben samengewerkt. Een kort mailtje kan volstaan om even te polsen naar hun mening over de webdesigner in kwestie. Zelf plaatsen wij de meningen van onze klanten integraal op onze website. Hoort u liever de mening uit de mond van de klant zelf, dan kan een kort mailtje vaak geen kwaad om te polsen naar de kwaliteiten en dienstverlening van een ontwikkelaar.

Conclusie

Het is niet moeilijk een website te maken. Het is wél een kunst om een website op te bouwen volgens standaarden, die werkt op alle browsers, die er op elk besturingssysteem en in elke browser even goed uit ziet én goed scoort in Google. Maar nog belangrijker: een website bouwen die een meerwaarde betekent op het Internet is allesbehalve een koud kunstje.

En dat is toch net waar het allemaal om draait als je je tijd en geld investeert in de uitbouw van een online aanwezigheid: meerwaarde creëren voor uw zaak. Bovenstaande tips vergen weliswaar energie van uzelf, maar het loont om te investeren in een webontwikkelaar die u écht kan helpen om uw zaak online op te bouwen of te verbeteren.

No comments? But that’s like a Gin & Tonic without the ice?

I’ve removed the comments but you can shoot me a message on LinkedIn to keep the conversation going.